15-11-2016

Quilten met linialen


Quilten is een erg leuke hobby, alleen is het lastig om de juiste materialen te vinden. Hier liep ik zelf meerdere keren tegenaan. Ondanks veel zoekwerk kon ik toch niet de juiste linialen (om mee door te stikken) vinden en dit bracht mij op een idee. Met dit idee ben ik aan de slag gegaan en zo ben ik nu in het bezit van mijn eigen linialen die ik graag aan jullie wil laten zien. 


Voor de duidelijkheid heb ik hieronder een stukje uitleg over de linialen voor jullie samengevat. Hebben jullie nog vragen dan hoor ik het graag.

Welke linialen zijn er voor te quilten?
Er zijn verschillende soorten linialen 3mm ,4.5 mm en 6mm. 
Welke is goed voor mijn naaimachine?

De keuze tussen deze linialen is afhankelijk van het quiltvoetje.Een standaard quiltvoetje is plat maar om te kunnen werken met linialen hebben je een hoog voetje nodig (hoogte minimaal 1/4 inch ). Op de foto kun je een paar voorbeelden van de voetjes zien.



Als tijdens het quilten (free motion) het quiltvoetje beweegt (omhoog/omlaag )en er is geen optie om die stabiel te krijgen, bijvoorbeeld door zelf de persvoetdruk aan te passen is het aangeraden om 6mm linialen te gebruiken.  Deze linialen worden ook gebruikt door longarm quilters.

Wanneer de quiltvoet stabiel is en niet beweegt, kunt u kiezen voor 3mm linialen. Ze zijn lichter en dunner wat bij sommige quiltvoetjes handiger is.
Voetjes van Westalee (universele) werken met 3mm en 4.5 mm linialen, bij Janome raad ik 3mm aan, (alleen als het voetje niet beweegt).
Bij het nieuwe voetje van Bernina nr. 72 adviseer ik 6mm (bij de serie 7 en 8 is het voetje stabiel dus kan ook met 3 mm linialen gewerkt worden).

Tot zo ver de linialen in combinatie met verschillende voetjes. En dan nu een aantal foto's van één van de linialen. 





Voor meer uitleg over deze linialen, klik hier.

Groetjes Sylwia

1 opmerking:

  1. Heel fijn dat je ons laat weten dat zoiets bestaat ik en vele met mij hadden hier nog niet van gehoord
    Ik ben fan :)

    BeantwoordenVerwijderen